Soalan: Bagaimana Nak Tahu Tahap Semput Anak?

 

Soalan: Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak?

Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya.

Baca info di bawah dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya.

TAHAP #1 (mild intermittent asthma)

Symptom tak sampai 2 kali seminggu
Tiada masalah lain di antara semput
Kalau semput datang menyerang pun, cuma sekejap sahaja
Bila waktu malam, tanda-tanda semput muncul tak sampai 2 kali dalam sebulan

TAHAP #2 (mild persistent asthma)

Tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam seminggu, tapi dalam sehari tak lebih sekali
Aktiviti seharian mungkin agak terjejas sedikit
Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih 2 kali dalam sebulan

TAHAP #3 (moderate persistent asthma)

Setiap hari mesti ada tanda-tanda semput
Kena standby ubat setiap hari
Dalam seminggu, semput berlaku 2 kali atau lebih
Bila waktu malam, tanda-tanda semput datang lebih dari sekali dalam SEMINGGU

TAHAP #4 (severe persistent asthma)

Tanda-tanda susah nak berhenti
Kerja memang biasanya akan terjejas teruk
Semput? KERAP menyerang
Bila waktu malam, tanda-tanda semput selalu datang

Dah tahu kat mana tahap semput anak anda?

Kredit to fb page : Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd

Dikongsikan oleh saya :
(Nama )Pengedar Sah Mhamsb
(ID )

 

penawar-asma-produk

Leave a Reply