3 Jenis Asma Yang Anda Tak Tahu

Assalamualaikum semua.    Penyakit asma ni, ada 3 jenis. Setiap jenis lain punca dan tahap umur dia.   Jom tengok dan kenalpasti mana satu asma yang berkait dengan kita:   1. ALLERGIC ASTHMA   Kalau seseorang tu dari keluarga yang ada sejarah asma, biasanya dia akan terkena penyakit asma jenis macam ni. Asma jenis ni 

Continue Reading…

Fakta Tentang Asma Yang Anda Tak Tahu

  #FAKTA ASMA – NO. 3 DAN 6 YANG BARU KAMI TAHU Bila dah makin ramai yang terkena penyakit asma ni, tercetus persoalan kat dalam minda kami: Penyakit asma ni normal ke dalam masyarakat kita? Then kami terjumpa info pasal asma. Agak mengejutkan juga. 1. Dalam setiap 14 orang, seorang daripadanya kurang bernasib baik, ada 

Continue Reading…

Soalan: Bagaimana Nak Tahu Tahap Semput Anak?

  Soalan: Bagaimana mahu mengenalpasti tahap semput (asma) anak? Jawapan: Ok, semput ni ada 4 tahap semuanya. Makin tinggi tahap dia, makin kronik dan bahaya lah kiranya. Baca info di bawah dan kenalpasti kat mana tahap semput anak kita. Jangan risau, senang je nak faham. Bila dah tahu, barulah kita boleh ambil tindakan sewajarnya. TAHAP 

Continue Reading…

Kenapa Anak Asma Perlu Sokongan Kuat Dari Anda

Pernah terfikir, betapa besarnya tanggungjawab ayah dan ibu terhadap anak yang menghidap asma? Selain dianugerahkan Tuhan sebagai ujian kepada ibubapa, anak asma juga adalah sebagai penghapus dosa bagi ibu dan bapa tersebut. Tapi itu semua dengan syarat ibu dan bapa tersebut perlu bersabar seboleh yang mungkin. Sesekali perlu ingatkan diri kita sendiri, jika kita rasa 

Continue Reading…

Apa Yang Akan Terjadi Apabila Asma Tidak Dirawat?

    Ada beberapa perkara serius yang akan terjadi apabila asma tidak dirawat dengan baik. Dan perkara-perkara tersebut semuanya mempengaruhi hidup si penghidap asma. Gangguan kualiti tidur Tidur yang berkualiti adalah kunci kepada kualiti kerja. Tiada orang yang boleh bekerja dengan baik dalam keadaan mengantuk. Kurangnya aktiviti fizikal Apabila aktiviti fizikal berkurang, maka risiko obesity 

Continue Reading…

Apa Beza Asma Kanak-Kanak Dengan Asma Orang Dewasa?

    Secara general, simptom dan punca serangan asma di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa adalah sama. Jadi, apa yang bezanya? Yang berbeza adalah kekerapan serangan berlaku. Serangan asma di kalangan kanak-kanak berlaku sekali-sekala. Manakala serangan asma di kalangan dewasa pula adalah lebih kerap. Dengan kata lain, asma yang tidak dirawat semasa kecil akan menjadi 

Continue Reading…

Ada Asma Masih Boleh Bersukan Ke?

    Bila dilihat, asma dan aktiviti sukan nampak macam tak boleh duduk semeja, baring sekatil. Tak kena pada pandangan logik di mata kita. Tak takut sesak nafas ke semasa bersukan? Tapi, anda silap. Ada ramai ahli sukan yang mempunyai asma walaupun mereka aktif bersukan. Malah, ada antara mereka yang berjaya memecahkan rekod walaupun hidup 

Continue Reading…

7 Hal Membuatkan Asma Anda Makin Teruk

  Sejarah Asma Dalam Keluarga (Family History) Jika salah seorang dari suami/isteri ada penyakit asma, peluang untuk anak menghidap asma adalah agak cerah. 1. Jantina dan Umur Asma adalah lebih ketara pada peringkat umur kanak-kanak. Jika dibandingkan antara lelaki dan perempuan, anak lelaki lebih mudah terkena asma.   2. Allergik Jika anak anda ada alergi 

Continue Reading…